top of page

Allt börjar med Esbjörn

När pianisten och jazzmusikern rycktes ifrån oss själv alltför tidigt i livet år 2008 efter den där tragiska dykolyckan har det än idag inte gått upp för många hur stora hans band esbjörn svensson trio eller e.s.t. som de hette egentligen var. Det kanske räcker med att säga följande: de var de första jazzmusikerna från Europa att pryda omslaget till den ansedda amerikanska jazztidskriften Down Beat och vid tidpunkten för hans bortgång hade trion konserter bokade framöver till ett värde av över tio miljoner kronor. Dock går det alldeles utmärkt att följa basisten Dan Berglunds och trummisen Magnus Öströms fortsatta öden och äventyr. Magnus driver sitt eget band och har gjort några album som kanske mer ligger i linje med vad e.s.t. gjorde medan Dan via Tonbruket hamnar i ett mer progressivt fack fast med tydlig bas (kunde inte låta bli) i jazzen. Stora teatern i Göteborg en måndag i mitten av oktober är inte utsåld men däremot välfylld av en framför allt lyssnande publik. Så pass lyssnande att koncentrationen nästan skulle kunna betraktas som ointresserad. Men Tonbruket är ett gäng som har bruk för alla toner och då gäller det att lyssna så intensivt som det nu bara går. Musik för alla? Kanske inte riktigt. Därmed menar jag inte att det vilar något elitistiskt över det hela eller hur man möter Tonbruket, utan mer att musiken kräver lite mer. Ungefär som att den som börjar träna för ett maraton först måste klara en slinga på tre kilometer innan det är dags för mer krävande distanser. Tack ändå för att det finns olika distanser oavsett hur tränad man är för den gemensamma nämnaren är ju ändå relationen till musiken (löpningen) och Tonbruket står sig hela distansen.


Comments


bottom of page